Inovácie nie sú pre podnikateľa len jedna z možností. Sú cestou k úspechu
27. októbra 2019
Medzi najväčšie výzvy mladých slovenských podnikateľov patria zvýšenie tržieb, zlepšenie predaja a zvýšenie spokojnosti zákazníkov. Najlepšou cestou, ako im čeliť je prostredníctvom inovácii. Zhodli sa na tom speakri tretieho ročníka podujatia Podnikateľská fiesta, ktoré sa uskutočnilo včera popoludní v Bratislave. V dvoch panelových diskusiách hovorili o inováciách v podnikaní vo svete online aj offline.
Prehľad o tom, s čím sa na Slovensku stretávajú mladí podnikatelia priniesol prieskum, ktorý nedávno realizovalo Združenie mladých podnikateľov Slovenska na vzorke 1000 podnikateľov. „Vďaka týmto informáciám vieme nielen správne cieliť naše podporné a vzdelávacie aktivity, no potvrdzuje sa tým aj nutnosť zavádzania inovatívnych riešení v podnikaní,“ uvádza Ján Solík zo združenia.
Tému tohtoročnej Podnikateľskej fiesty uviedol Jaro Zacko, kreatívec a spoluzakladateľ TRIAD Advertising, marketingový a biznis poradca: „Podnikanie bez inovácií neexistuje. Každý podnikateľ, malý aj veľký, potrebuje neustále sledovať trendy a prispôsobovať sa potrebám ľudí.“ Skúsený poradca v biznise tvrdí, že inovácie sú najväčšou konkurenčnou výhodou malých podnikateľov. „Práve začínajúci a malí podnikatelia majú možnosť priniesť nový pohľad a predbehnúť tak aj veľké spoločnosti, ktorým sa ťažšie vychádza zo zabehnutých koľají.“
Online inovácie však zďaleka nevládnu len oblasti marketingu. Pre podnikateľov a obchodníkov je nevyhnutné sledovať trendy napríklad aj v oblasti bezhotovostných platieb. V prvom diskusnom paneli podujatia na túto tému diskutovali Martin Dolejš zo spoločnosti MasterCard, Patrick Melioris z ČSOB banky, Peter Ivanka zo spoločnosti Softec a Tomáš Poloma, hlavný štátny radca na oddelení bankovej legislatívy Ministerstva financií SR.
Odborník na oblasť bezhotovostnej ekonomiky Martin Dolejš, Director Business Development CZ&SK v spoločnosti Mastercard sa v diskusii vyjadril: „Bezhotovostné platby a predovšetkým bezkontaktné platby kartou výrazne napomáhajú ekonomickému rastu a zvyšovaniu obratu obchodníka. Zákazníci na Slovensku si veľmi rýchlo zvykajú na nové digitálne spôsoby platenia a vďaka ich jednoduchosti a bezpečnosti uľahčujú proces nákupu a urýchľujú odbavenie zákazníka. Zároveň dávajú obchodníkom nástroje, ako mať svoj obchod pod kontrolou vďaka jednoducho dostupnému on-line prostrediu.“
Na tému nadviazal Peter Ivanka, account manažér spoločnosti Softec, ktorý hosťom podujatia priblížil aktuálnu situáciu v oblasti bezkontaktných platieb mobilnými zariadeniami: „Príchodom Apple Pay na Slovensko významne vzrástol záujem o platby mobilnými zariadeniami. Pre klientov je to bezpečná a pohodlná alternatíva. Umožniť platiť mobilom by preto malo byť v záujme každého obchodníka. V blízkej budúcnosti to môže byť dôležité kritérium pri výbere e-shopu, v ktorom klient nakupuje.“
Iný pohľad na online inovácie a ich prepojenie s offline svetom priniesol Lukáš Bartošek, Head of Performance & Marketing Strategist digitálnej agentúry Business Factory vo svojej prípadovej štúdii: „Je veľmi dôležité́ dokázať prispôsobiť̌ reklamné riešenia kontextu offline správania zákazníkov. A na to, aby sme zákazníkovi porozumeli, musíme v prvom rade vedieť klásť správne otázky, porozumieť výsledkom a hľadať optimálne riešenia. “
Druhá časť panelovej diskusie sa niesla v téme, ktorá je vo svete offline v súčasnosti jednou z najaktuálnejších. O trendoch v oblasti udržateľného podnikania diskutovali zástupcovia menších podnikov, ktoré na tejto filozofii postavili svoje podnikanie, spolu so spoločnosťou METRO Cash & Carry, ktorá už niekoľko rokov princípy zero waste uvádza do svojej obchodnej praxe. Igor Losman, ktorý manažuje prevádzku veľkoobchodu v Ivanke pri Dunaji, hovorí: „Zero waste princípy u nás zavádzame postupne. V našich predajniach sme začali ponúkať ekologický sortiment a čapovanú drogériu, a videli sme, že na to zákazníci veľmi dobre reagujú. Rozhodli sme sa preto posunúť tieto riešenia ďalej aj smerom k majiteľom prevádzok.“
Založiť svoje podnikanie na myšlienke nenakupovať mohlo ešte nedávno znieť ako utópia. A predsa sa ňou nechala inšpirovať Katarína Hutyrová z projektu NOSENE, ktorá hovorí: „Najekologickejšie oblečenie, ktoré si môžete kúpiť, je to, ktoré už existuje. A tak som sa rozhodla zmeniť názor ľudí u nás na nakupovanie v second handoch.“ NOSENE je dnes úspešný koncept kvalitného oblečenia z druhej ruky, ktorý si spolu s upcyklovanou kolekciou oblečenia Renewals našiel cestu k slovenským spotrebiteľom.
Aj ďalší podnikatelia sa presvedčili, že z témy, ktorá ešte donedávna patrila iba hŕstke vedcov a eko-nadšencov je dnes trend, ktorý ovplyvňuje nákupné správanie zákazníkov. Patrí medzi nich dvojica Martina Novotová a Martin Gajdoš s projektom predajne BEZOBALiS, aj Martina Grňová, ktorá tvorí svoje zdravé koláče pod značkou Mandlove v súlade s filozofiou zero waste: „V súčasnosti zákazníci aktívne vyhľadávajú produkty a služby, ktoré sú nielen kvalitné, ale aj vytvorené udržateľným spôsobom. Aj preto napríklad vítajú, že moje koláče k nim rozvážam po Bratislave elektromobilom.“
Tretí ročník podujatia Podnikateľská fiesta zorganizovali Slovak Business Agency, AMI Communications Slovakia, v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska, Združením mladých podnikateľov Slovenska a spoločnosťou METRO.
Pre viac informácií, prosím, kontaktujte:
Kristína Krištúfková AMI Communications Slovakia
E-mail: kristina.kristufkova@amic.sk
Tel. č.: +421948606246
METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.
V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.
Kontakt:
Romana Nýdrle
Manažerka korporátní komunikace
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +420 220 389 521
Email: romana.nydrle@makro.cz