Firmy hľadajú ľudí cez vlastných zamestnancov, je to jeden z najefektívnejších spôsobov
8. október 2018
Na podujatí Podnikateľská fiesta sa hovorilo o výzvach pri zamestnávaní aj výhodách zero waste v biznise. Pri hľadaní nových ľudí sa firmám vypláca, ak oslovia svojich zamestnancov a dajú na ich odporučenie. Zamestnanci totiž pociťujú voči spoločnosti zodpovednosť a odporúčajú iba ľudí, za ktorých sa neskôr nemusia hanbiť.
Takýto nábor býva zväčša úspešný a novoprijatí ľudia vo firme zotrvajú. Aj preto sa odporúčania stali hneď po inzerátoch druhým najefektívnejším spôsobom, ako nájsť nových pracovníkov. Zhodli sa na tom rečníci v jednej z panelových diskusií, ktorá sa uskutočnila 3. októbra 2018 v rámci podujatia Podnikateľská fiesta. Témou druhej diskusie boli výhody zero waste v biznise.
„V súčasnosti je naozaj problém nájsť nových zamestnancov. Už si nerobíme ilúzie a nehľadáme kvalifikovaných ľudí. Obrazne povedané, stačí nám aj človek, ktorý nepije a je ochotný chodiť do práce,“ povedal v úvode Ján Paciga starší, ktorý je riaditeľom pekárskej a cukrárskej výroby Paciga v Spišskej Novej Vsi. V paneli, ktorého témou boli práve výzvy v zamestnávaní, sa stretol s marketingovým manažérom Profesia.sk Martinom Menšíkom a leadership konzultantkou Vladimírou Neuschlovou.
„Ľudí sme hľadali rôznymi spôsobmi, cez úrady práce, sociálne siete, vývesky, ale veľmi sa nám osvedčilo, ak nám ich odporučia naši zamestnanci. My týchto ľudí oslovíme, ponúkneme im, aby si prišli na nejaký týždeň odskúšať prácu a väčšina z tých, ktorí prídu, ostane,“ vysvetľoval Paciga.
Súhlasil s ním aj Menšík z Profesia.sk. Podľa neho sú tzv. referaly, čiže odporúčania, druhým najefektívnejším spôsobom na získavanie ľudí. Na prvom mieste sú stále pracovné inzeráty, uviedol. „Za posledných päť rokov stúpol počet voľných pracovných pozícií na Slovensku päťnásobne. Ročne je voľných takmer 300-tisíc miest, no o tieto sa uchádza len nejakých 100-tisíc ľudí. Trh práce sa prehrieva a ak nezačneme hľadať riešenia, máme zarobené na veľký problém,“ povedal Menšík.
Problémy pri zamestnávaní však neboli jedinou témou Podnikateľskej fiesty. Hostia druhého panelu hovorili o tom, ako sa dá filozofia zero waste, čiže minimalizácie odpadu, využiť v maloobchode, veľkoobchode, na festivaloch a tiež v bežnej domácnosti.
„Snažili sme sa v prvom rade začať od seba a v kanceláriách všetko triediť. Návštevám sme prestali ponúkať mlieko alebo cukor v plaste, jednoducho im ho nalejeme alebo nasypeme. Od toho sa odvíjali ďalšie aktivity, napríklad sme kompletne prebudovali sortiment s jednorazovým riadom a do konca roka budeme mať takmer ku všetkým plastovým produktom aj kompostovateľnú náhradu,“ vysvetlil Martin Krajčovič, hovorca METRO.
Zmenšiť odpad sa už dlhodobo snaží aj autorka blogu Do poslednej omrvinky Lucia Grigová, ktorá to priamo na podujatí predviedla aj so šéfkuchárom METRO Vojtom Artzom. „Rodičia ma síce naučili, že jedlo by sa nemalo vyhadzovať, ale grify, ako navariť len toľko, koľko sa skutočne zje, alebo čo urobiť s tým, čo ostane, som sa musela naučiť sama. Dnes už to považujem za prirodzené a snažím sa spotrebovať skutočne všetko,“ uviedla Grigová.
Podujatie Podnikateľská fiesta zorganizovali Slovak Business Agency, AMI Communications Slovakia, v spolupráci so Združením podnikateľov Slovenska, Združením mladých podnikateľov Slovenska a spoločnosťou METRO.
Pre viac informácií, prosím, kontaktujte:
Jana Hüttnerová
AMI Communications Slovakia
E-mail: jana.huttnerova@amic.sk
Tel. č.: +421 948 213 008
METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.
V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.
Kontakt:
Martin Jaroš
Communications Manager
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +421 240 585 190 martin.jaros@metro.sk