Druhý ročník kampane METRO Varíme zdravo pre školy bol ešte úspešnejší
28. február 2018
2 829... Presne toľko porcií pripravil pre žiakov a študentov šéfkuchár METRO Vojto Artz a jeho tím počas tohoročného turné po školách. Cieľom veľkoobchodu METRO bolo priblížiť deťom a mládeži zdravý spôsob stravovania.
V 6 školských zariadeniach na celom Slovensku kuchári METRO akadémie pomáhali s prípravou jedál, pričom veľkoobchod dodal potrebné suroviny. Tie sa rátali aj na stovky kg rybieho mäsa, kuskusu, zemiakov, zeleniny a iných prísad podľa receptov Vojta Artza.
Z hľadiska počtu navarených porcií bol prekročený výsledok z pilotného prvého ročníka. Vtedy sa podarilo dosiahnuť číslo 2 270. Aj v rámci druhého ročníka úspešnej kampane hrala hlavnú úlohu ryba ako zdravá zložka stravy, pretože podľa odborných názorov je jedinečným zdrojom omega mastných kyselín, vitamínov, minerálov a kvalitných bielkovín. Žiaci a študenti z rôznych škôl si tak pochutnali na lososovi, sumčekovi africkom, ale aj ostriežovi.
„Sme presvedčení, že deti by mali mať na tanieri zdravé a plnohodnotné jedlo, ktoré zároveň chutí dobre. Preto sme sa rozhodli pre kampaň Varíme zdravo pre školy a radi ponúkame inšpirácie smerom k novým trendom s využitím jedinečných surovín a zavedením moderných technologických postupov pri príprave jedál. Chceli sme ukázať, že sa to dá aj v tak náročných podmienkach, akými sú školské jedálne, ktoré si musia strážiť finančné limity, snažiť sa predchádzať plytvaniu s potravinami a zužitkovať všetko dostupné,“ podotkol Martin Krajčovič, PR manažér a hovorca spoločnosti METRO Slovensko.
V rámci druhého ročníka kampane METRO Varíme zdravo pre školy sa varilo podľa nasledujúceho harmonogramu:
1.2.2018: Spojená škola Tilgnerovej v Bratislave - 650 porcií
13.2.2018: internát Technickej univerzity vo Zvolene - 256 porcií
14.2.2018: ZŠ Pavla Jozefa Šafárika, Tornaľa - 420 porcií
20.2.2018: Spojená škola Slančíkovej v Nitre - 750 porcií
23.2.2018: ZŠ Lamač, Malokarpatské námestie, Bratislava - 553 porcií
SPOLU: 2 829 porcií
Žiaci aj študenti privítali nové a zdravé chute na svojich tanieroch; veľkým prekvapením pre nich bolo, že pre nich varil známy šéfkuchár. „Môžem povedať, že mnohým nesmierne chutilo a niektorí z nich až teraz zistili, že aj ryba môže byť dobrá. Doma ju totiž nemávajú príliš často,“ zhodnotil Vojto Artz a vyhlásil: „Ideme ďalej...“, čím potvrdil, že v iniciatíve za zdravé stravovanie na školách bude METRO cez svoju akadémiu pokračovať aj v nasledujúcich ročníkoch.
Veľkoobchod v rámci tohto podujatia spolupracoval s Celoslovenskou sekciou školského stravovania, participáciu mali aj krajské metodičky, zodpovedné za stravovanie na školách.
Recepty Vojta Artza, podľa ktorých sa varilo v školských jedálňach:
Postup: LOSOS: Rybu potrieme olejom, osolíme, okoreníme (mletá paprika, mletá rasca, soľ a korenie), pridáme kúsok masla a dáme piecť na 180°C asi na 8-12 minút.
TABBOULEH: Kuskus zalejeme horúcim vývarom a zakryjeme. Necháme 10-15 minút napučať. Zeleninu nakrájame na drobné kúsky a spolu s nasekanou petržlenovou vňaťou a mätou zmiešame s kuskusom. Ochutíme soľou, korením, citrónovou šťavou a olivovým olejom.
PEČENÝ OSTRIEŽ S BYLINKOVOU KÔRKOU, STRUKOVINAMI A TALIANSKYM PRELIVOM
Postup:
PRÍPRAVA KÔRKY (KRUSTY) A RYBY (CCA 30 MINÚT): Rybu nakrájame na požadovanú hmotnosť porcie. Do mixéru vložíme umyté a prekrojené vetvičky petržlenovej vňate, olej, nastrúhanú kôru z umytého citrónu, ochutíme soľou a rozmixujeme na hladké pyré. Potom postupne prisypávame preosiatu strúhanku. Hneď ako sa hmota zahustí, preložíme do misky a ďalej do nej rukou alebo vareškou zapracujeme ostatnú strúhanku. Dobre pripravená krusta je sypká, dobre ochutená a má jasno zelenú farbu. Touto krustou nahusto posypeme porcie ryby, preložíme na plech vyložený papierom na pečenie a pred servírovaním pečieme vo vopred vyhriatom konvektomate alebo rúre na 180°C asi 8 minút. Upečené ryby preložíme na výdaj do čistej gastro nádoby vedľa seba, aby sme nezdeformovali porcie.
PRÍPRAVA STRUKOVÍN (CCA 2 HODINY): Prebranú šošovicu prepláchneme, scedíme, zalejeme studenou vodou a uvaríme domäkka. Prepláchnuté krúpy namočíme do studenej vody aspoň na 5 hodín vopred, aby napučali. Potom precedíme, zalejeme čistou vodou a tak isto uvaríme za občasného miešania domäkka. Uvarené krúpy precedíme, tak isto šošovicu a necháme odtiecť.
PRÍPRAVA BEŠAMELU (CCA 10 MINÚT): Na masle opražíme do ružova hladkú múku, zalejeme mliekom, ochutíme soľou.
DOKONČENIE STRUKOVÍN (CCA 45 MINÚT): Scedené krúpy a šošovicu vložíme do misy, pridáme vajcia, bešamel, na rezančeky nakrájané listy umytej petržlenovej vňate, ochutíme soľou a dobre premiešame. Hotovú hmotu degustujeme a dochutíme. Potom preložíme do vymasteného pekáča a pred servírovaním prehrejeme.
PRÍPRAVA PRELIVU - GREMULÁDY (CCA 10 MINÚT): Cesnak očistíme, petržlenovú vňať a citrón umyjeme. Do misy nalejeme olej a pridáme do nej na drobné kúsky nakrájaný cesnak, lístky petržlenovej vňate, nastrúhanú kôru citróna a soľ. Všetko dobre premiešame a necháme odležať v chladničke.
Postup:
RYBA: Filet zo sumčeka nakrájame na porcie osolíme a okoreníme (paprika, rasca, korenie). Plech potrieme olejom, uložíme ochutené ryby a pridáme kúsky masla. Pečieme pri teplote 180°C asi 8 -12minút ( podľa hrúbky filetu).
ZELENINA: Koreňovú zeleninu nakrájame na kúsky. Karfiol rozoberieme na menšie ružičky, fazuľku, ak je dlhá, prekrájame na menšie kúsky. Všetku zeleninu sparíme vo vode a potom zľahka prehrejeme s maslom. Všetko následne osolíme.
PUČENÉ ZEMIAKY: Uvarené zemiaky osolíme popučíme s maslom a nasekanou petržlenovou vňaťou.
METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.
V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.
Kontakt:
Martin Jaroš
Communications Manager
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +421 240 585 190 martin.jaros@metro.sk