Aj školské jedálne môžu variť zdravo a zároveň lacno
7. februára 2017
Obezita, ktorá nesporne znižuje kvalitu života a skracuje ho, je problémom nielen dospelých, ale, žiaľ, aj detí na Slovensku. Často krát je spôsobená konzumáciou nevhodnej stravy, a to jedál s vysokým obsahom tukov, cukrov či soli, čo má za následok nadváhu a tiež početné ochorenia.
Myslieť na tieto fakty by mal každý rodič, no aj školská jedáleň, kde sa žiaci denno-denne stravujú. A práve v tomto prípade je nutná široká spoločenská objednávka a konsenzus, aby boli zavedené potrebné zmeny v oblasti stravovania detí. Každá jedáleň je totiž obmedzovaná stanoveným rozpočtom, pričom ťažko sa hľadajú cesty ako navariť lacno aj zdravo. Cena za stravnú jednotku sa totiž pohybuje od 1,09 eura až po 2,35 eura.
Práve preto vznikla iniciatíva spoločnosti METRO, ktorá sa dlhodobo snaží školským jedálňam vnuknúť zdravšiu inšpiráciu a v spolupráci so šéfkuchárom Vojtom Artzom presadzovať pozitívne trendy a nové technologické postupy pri stravovaní detí. METRO HoReCa tím každoročne organizuje takzvané turné po školských jedálňach v rámci celého Slovenska.
Ide o špecializovaný kulinársky tréning, kde METRO predstavuje svoj aktuálny kvalitný sortiment, dôraz sa kladie na zdravé suroviny, sezónnosť, ale aj cenovú kalkuláciu. „Už posledných niekoľko rokov považujeme školské stravovanie za dôležitú oblasť, v ktorej vidíme potenciál nielen pre nás, ale aj celkovo pre spoločnosť. Cez našich obchodných zástupcov, no aj cez takéto akcie sa snažíme presvedčiť širokú verejnosť, že to má zmysel,“ uvádza zámer spoločnosti generálny riaditeľ METRO Slovensko SR Jan Žák.
Vychutnať dobroty Vojta Artza si naposledy mohli žiaci bratislavskej Spojenej školy sv. Františka z Assisi, pričom sa na ich tanieroch objavil filet z lososa s bylinkovou krustou, s kukuričným pyré a zemiakmi s petržlenovou vňaťou, no aj ďalšie zdravé lososové variácie. Akcia bola zorganizovaná v spolupráci s nórskym veľvyslanectvom na Slovensku – predstaviteľom krajiny, ktorá je známa ako svetový producent rýb. Práve ryby sú tou položkou zdravej stravy, ktorú odborníci odporúčajú, pretože sú jedinečným zdrojom omega mastných kyselín, vitamínov, minerálov a kvalitných bielkovín. Mali by sa jesť jeden až dva razy do týždňa spolu v množstve 100 až 300 gramov.
Veľkoobchod METRO dodáva suroviny do viac ako stovky školských jedální po celom Slovensku. V mnohých už možno pozorovať pokusy o zaradenie zdravších obilnín ako pšeno či pohánka alebo strukovín ako cícer či sója, neopomeňme pokrmy z rýb. Ale niečo také ako špenát, brokolica či ryby deti jednoducho odmietajú a tvrdia, že im nechutí. Školské jedálne tak vyhadzujú množstvo odpadu po nezjedených obedoch.
Aj preto je tu iniciatíva spoločnosti METRO robiť osvetu na školách a ukázať deťom, že aj zdravé a cenovo dostupné jedlo môže chutiť dobre. „Dôraz sa kladie na ročné obdobie a sezonalitu, ktorá súvisí s výlovom rýb prípadne chovom jednotlivých druhov dobytka alebo hydiny alebo súvisí taktiež s dopestovaním určitých druhov ovocia a zeleniny. V každej jedálni sa jedlo pripraví na základe receptúry Vojta Artza, zohľadňuje sa však kalkulácia a obsah ingrediencií, ktoré sú dané všeobecnými spotrebiteľskými normami,“ vysvetľuje HoReCa Segment Manager spoločnosti METRO Karol Preiner.
Turné METRO HoReCa tímu po školských jedálňach v rámci celého Slovenska bude pokračovať aj vo februári.
METRO Cash & Carry má zastúpenie v 29 krajinách sveta s viac ako 750 veľkoobchodnými centrami typu cash&carry. Zamestnáva viac ako 120-tisíc ľudí a vo finančnom roku 2012/2013 dosiahlo tržby vo výške približne 31 miliárd eur (pro forma prepočet). METRO Cash & Carry je predajná divízia METRO GROUP, jednej z najväčších medzinárodných maloobchodných a veľkooobchodných spoločností. Vo finančnom roku 2012/2013 dosiahla skupina tržby vo výške približne 66 miliárd eur. Celkovo má viac ako 265-tisíc zamestnancov a prevádzkuje približne 2 200 predajných centier v 32 krajinách. Výkonnosť celej skupiny je založená na sile jej jednotlivých obchodných divízií, ktoré pôsobia nezávisle v rámci ich trhového segmentu: METRO/Makro Cash & Carry – medzinárodný líder v oblasti samoobslužných veľkoobchodných predajní, hypermarkety Real, Media Markt a Saturn – európska jednotka v oblasti maloobchodov so spotrebnou elektronikou, a obchodné domy Galeria Kaufhof. Viac informácií nájdete na www.metrogroup.de.
V Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť veľkoobchodných centier pre podnikateľov s predajnou plochou každého 7 500 m². Široká ponuka tovaru, prevádzková výkonnosť, vyspelá logistika a priame nákupy vo veľkých objemoch umožňujú spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov – na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru.
Kontakt:
Martin Jaroš
Communications Manager
METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Tel.: +421 240 585 190
Email: martin.jaros@metro.sk