Bratislava (13.12. 2018) - Maximálne
využívanie potravín, znižovanie odpadu a ešte väčšia zodpovednosť voči zákazníkom. To je obsahom
memoranda, ktoré v stredu
v Bratislave slávnostne
podpísali veľkoobchod METRO, Slovenský zväz kuchárov a cukrárov (SZKC), a ku ktorému sa môžu prihlásiť ďalší podporovatelia
rešpektujúci filozofiu zero waste. Odborným garantom memoranda je Inštitút
cirkulárnej ekonomiky (INCIEN).
Memorandum sa snaží upozorniť na
to, ako ľudia zaobchádzajú s potravinami. Napríklad, ročne obyvatelia Slovenska vyprodukujú až
takmer dva milióny ton komunálneho odpadu, pričom až 45 percent z neho by sa mohlo skompostovať. Vyhadzovanie potravín sa
stalo bežnou súčasťou životov.
Preto memorandum vytýčilo päť
základných princípov, ktoré sú pri zmene dôležité. Je to jednak rešpektovanie
človeka a jeho zdravia,
využívanie kvalitných potravín od lokálnych výrobcov, šírenie potravinovej
solidarity, rozumné zaobchádzanie s potravinami vrátane recyklácie a kompostovania.
„Toto memorandum je len malým krokom na dlhej ceste, po ktorej sme
sa rozhodli vydať. Veríme, že sa k veľkoobchodu METRO a Slovenskému zväzu kuchárov a cukrárov, ktorí memorandum
podpísali ako prví, pripoja aj ďalší – profesionáli zo segmentu HORECA
a maloobchodu tvoriaci gro našich zákazníkov, ďalšie profesijné zväzy či široká verejnosť. Bolo by skvelé, ak by si myšlienku zero waste
osvojilo čo najviac prevádzok aj bežných ľudí,“ uviedla po podpise memoranda konateľka spoločnosti METRO Cash
& Carry SR Yuliia Pylypenko.
Súčasťou memoranda je aj záväzok,
že sa k nemu počas najbližšieho
roka pripojí minimálne 100 podporovateľov nielen z radov HORECA profesionálov. „Verím, že toto memorandum nájde čo najširšiu podporu u ľudí, ktorí si uvedomujú
dôležitosť maximálnej využiteľnosti potravín, potravinovej solidarity a spoločnosti bez odpadov. Pridať sa
k nemu bude čoskoro
možné na stránke www.metro.sk. Zoznam signatárov sa
bude priebežne aktualizovať,“ vyhlásila
Zuzana Dúžeková, generálna tajomníčka Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov.
Na slávnostnom podujatí sa okrem
podpisu memoranda uskutočnil aj krst prvej kuchárskej knihy na Slovensku, ktorá
sa riadi princípmi zero waste, s názvom Do poslednej omrvinky. Jej autormi sú Vojto Artz, šéfkuchár
METRO a zároveň prezident SZKC,
a foodblogerka Lucia
Grigová.
„Verím, že táto kniha nebude len ďalšou položkou v knižnici. Chceme ňou inšpirovať
nielen domácnosti a profesionálnych
kuchárov k zmene
myslenia, a nakoniec aj
k zodpovednému
správaniu sa k prostrediu.
Aj táto kniha je dôkazom, že to s agendou
zero waste myslíme skutočne vážne,“ uviedol
Vojto Artz.
METRO podpisom memoranda a krstom knihy nekončí, práve naopak. Na nadchádzajúce
obdobie už teraz chystá ďalšie aktivity na podporu udržateľnosti. Postupne
pridáva do predajní nový ekologický sortiment, čapovanú drogériu či
kompostovateľný riad. Jeho predstavitelia sa budú takisto zúčastňovať rôznych
podujatí a hovoriť o dôležitosti princípov zero waste.
Pre viac informácií, prosím,
kontaktujte:
Jana Hüttnerová – AMI Communications Slovakia
E-mail: jana.huttnerova@amic.sk,
Tel. č.: +421 948 213 008
* * * * * *
METRO
Cash & Carry je vedúcim medzinárodným špecialistom vo veľkoobchode a predaji potravín. Má zastúpenie v 35 krajinách sveta
a zamestnáva viac ako 150-tisíc ľudí. Vo finančnom roku 2015/2016 dosiahlo
tržby vo výške približne 37 miliárd eur. Spoločnosť poskytuje originálne
riešenia na uspokojene regionálnych a medzinárodných
potrieb svojich veľkoobchodných a maloobchodných zákazníkov. S predajnými
značkami METRO/MAKRO Cash & Carry a Real, ako aj s dodávateľskými službami
a iniciatívami
digitalizácie, METRO stanovuje štandardy pre zajtrajšok: zameranie sa na
zákazníka, digitálne riešenia a udržateľné obchodné modely. METRO/MAKRO Cash
& Carry prevádzkuje viac ako 750 veľkoobchodov v 25 krajinách s počtom
zamestnancov okolo 100 000. Viac informácií nájdete na www.metroag.de.
V
Slovenskej republike patrí do siete METRO Cash & Carry SR šesť
veľkoobchodných centier pre podnikateľov. Široká ponuka tovaru, prevádzková
výkonnosť, vyspelá logistika, priame nákupy vo veľkých objemoch, ale tiež služba
Distribúcia, teda dovozu tovaru zákazníkom priamo do prevádzok umožňujú
spoločnosti METRO predávať tovar za najvýhodnejšie veľkoobchodné ceny. METRO sa
na Slovensku orientuje predovšetkým na tri skupiny profesionálnych zákazníkov –
na oblasť HoReCa, maloobchod a malé až stredné firmy, ktoré podporuje okrem
širokej ponuky tovaru aj nadštandardnými službami na mieru. Aktívne podporuje
alianciu maloobchodných predajní Môj obchod, ktorá v súčasnosti spája 500
lokálnych predajcov po celom Slovensku. Viac na www.metro.sk alebo www.facebook.com/metro.sk.